Waarom schriftelijke communicatie met DE burger onmogelijk is

Duidelijk doel!
Staatssecretaris Knops stuurt een ‘brigade’ op pad om ambtenaren direct duidelijk te laten schrijven. Waarom? Eind 2019 moeten de honderd meestgebruikte teksten verbeterd zijn. Dat is over 60 dagen.

Taal afstemmen op de gemiddelde burger is een plicht van de overheid.
Pas als je lezer begrijpt wat de schrijver bedoelt, kan hij meedoen in de maatschappij, participeren dus.

De trainers en taalcoaches van Metris Groep sluiten zich van harte aan bij de campagne.
Duidelijke taal gaat ons namelijk aan het hart. In de afgelopen 25 jaar hebben we duizenden ambtenaren met veel plezier gecoacht en getraind. Met enig recht van spreken plaats ik daarom drie kanttekeningen bij de ferme plannen van de staatssecretaris.

Ambtenaren doen al veel om beter te communiceren.
De gemeente Eindhoven maakt bijvoorbeeld ‘beeldbrieven’. Hoe je een beeldbrief maakt, lees je hier.

Eenvoudige taal schrijven is niet makkelijk.
Zeker niet voor professionals, omdat zij belast zijn met de ‘curse of knowledge’. Soms helpt het als een buitenstaander de tekst schrijft. Ik hoop dat de taalbrigade dat gaat doen en dat taalbrigadiers ook testen of de lezer de inhoud begrijpt.

Schriftelijke taal is maar één van de middelen om burgers uitleg te geven, te informeren of misschien zelfs te overtuigen.
Je kunt ook communiceren via gesproken taal in film en video, via beeld in infographics en, nog beter, door mensen gewoon te woord te staan. Directe interactie werkt beter, omdat je dan je taal kunt afstemmen op de luisteraar.
Wil jij leren hoe je complexe zaken toegankelijk maakt? Bel of mail voor meer informatie over onze individuele en incompanytrainingen.

 

Ontvang de whitepaper via e-mail