Maak de ‘curse of knowledge’ ongedaan

Ik ben besmet met de ‘curse of knowledge’, ik weet het zeker. Ik praat over de ‘beleidscyclus’, over ‘incrementeel beleid’ alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Dat iedereen dat dus snapt.

Als je erop let, merk je dat veel mensen besmet zijn. Vorige week vertelde een belastingadviseur in een training dat zijn klant meedoet aan ‘haaatee’.

Die ‘curse of knowledge’ is onontkoombaar voor een professional en tegelijkertijd een grote valkuil, want je hebt zelf niet door in wat voor raadselen je spreekt. En je lezers durven je ook niet te vertellen dat ze je niet begrijpen. Of ze denken dat het aan hen ligt. Dat ze een ‘beetje dom’ zijn.

Je kunt de vloek verzachten

Je kunt de ‘vloek’ ongedaan maken, althans deels.

Maak je geen zorgen… Je hebt geen volle maan, gedroogde spinnen, rattenstaarten of amethist nodig.
Alertheid helpt wèl.

Zodra je erop gaat letten, zie je het zelf ook.

Het zou zomaar een opmerking van Cruijff kunnen zijn.

Wat verzacht de curse of knowledge? 

  1. Vraag feedback van een lezer. Iemand uit de groep voor wie jouw tekst bedoeld is. Diegene moet oprechte feedback leveren. Vraag hem of haar expliciet te benoemen welke woorden en begrippen hij moeilijk vindt of misschien niet eens kent. Vraag ook waar hij de draad van de tekst verliest.
  2. Gebruik je een afkorting? Verduidelijk die dan in een bijzin. Met ‘Haatee’ doelde de adviseur op HT, oftewel Horizontaal Toezicht 
  3. Laat in je tekst waar mogelijk details weg. Neem je publiek mee in je verhaal en maak niet te grote gedachtesprongen. Lastige begrippen en details kun je beter later in de tekst of in een bijlage uitleggen.

Ontvang de whitepaper via e-mail