Metris. Communicatie in bedrijf.
Fransien RooversFransien Roovers op maandag 22 mei 2017

Hoe gebruik je beeld in een tekst?

In de krant en op internet kijk je met bewondering naar de schitterende plaatjes die in één oogopslag duidelijk maken wat de tekst in veel meer woorden vertelt. Kijk eens naar deze grafiek. Prachtig. Maar laat je niet uit het veld slaan door de vormgeving. Ook jij kunt beeld maken bij een tekst!

Iedereen kan beeld maken bij een tekst. Dat zien wij ook in onze trainingen Overtuigen op één A4 en Beleid schrijven, Ik schreef er eerder over in Controller overtuigt management met infographics. De lezer, vaak het managementteam, wil niet per se plaatjes. Die wil een duidelijke tekst, die snel tot de kern komt. Maar beeld kan wel helpen bij het sneller tot de kern komen in een tekst, als je het juiste verbeeld. Beeld kan  ook helpen bij het framen van je onderwerp. Over framen met woorden, schreef ik eerder.

De vraag die je je als tekstschrijver moet stellen is: waarom wil ik met beeld werken in mijn tekst? Hieronder vind je een paar mogelijke antwoorden.

Waarom gebruik je beeld in een tekst?

  1. Om zichtbaar te maken wat je wilt vertellen. Je wilt de lezer laten zien wat er aan de hand is. Het onderstaande plaatje van afval op straat dat niet wordt opgeruimd, illustreert wat het probleem is. In de tekst zelf kun je cijfers per aspect van vervuiling laten zien wat er nog meer aan de hand is: daar maak je een staafdiagram van: je geeft informatie met de lengte van de staven en met de tekst in de legenda.
  2. Om direct de context van je verhaal te geven. Een plaatje kan de tekst herkenbaar maken en je meteen in het onderwerp trekken. In een onderzoek over de klantvriendelijkheid aan de telefoon van een klachtenafdeling plaatsten de onderzoekers een foto van de groep telefonistes.
  3. Om de inhoud beter te begrijpen. In het plaatje verwerk je tekst: de lezer bekijkt het plaatje tezamen met de tekst. Beeld en tekst zijn samen één ‘infogram’. Bijvoorbeeld de plattegrond van de metro in Parijs, of wat dichter bij huis. Een advocaat maakt een tijdlijn, gewoon in PowerPoint, waarin zij per tijdvak de gebeurtenissen chronologisch weergeeft. Dat maakt een ingewikkelde zaak overzichtelijk voor haarzelf maar ook voor de rechter.
    Of kijk eens hoe de provincie Noord-Brabant in 12 infographics haar bestuursakkoord presenteert. Je kunt op elk plaatje klikken.

Heb je aanvullingen? Of wil je meer weten over beeldgebruik in tekst? Mail of bel: 06 12250620.
www.metrisgroep.nl voor helderheid in zakelijke teksten.