Metris. Communicatie in bedrijf.
op zondag 05 juni 2016

Online leren: mikken op motivatie

Online studeren wordt in snel tempo werkelijkheid. Via Google kun je geweldige cursussen volgen via zogenoemde massive and open online courses (Moocs). Vrijblijvendheid is daarbij wel een probleem. Zo blijkt het aantal uitvallers van een online studie vele malen groter te zijn dan in een traditionele opleiding. Slechts 5% voltooit een volledige online opleiding. Harvard experimenteert nu dan ook met small and private courses (spocs). Het aantal drop-outs wordt beperkt doordat de groep kleiner is, de drempel voor toelating hoger en de focus smaller is.

Het is echter de vraag of het vooral gaat om omvang. Wat motiveert studenten het meest? Is dat alleen de nieuwe kennis? Of ook de stimulans die uitgaat van geïnspireerd worden door goede feedback? Een persoonlijk berichtje van een docent die je adviseert welke colleges je moet volgen....dat doet wonderen. Niet de schaal is het belangrijkst, maar de kwaliteit van de begeleiding.

En daar ligt nu net de toekomst van hogescholen en universiteiten.Studenten begeleiden in de juiste digitale colleges volgen, helpen antwoorden te vinden op vragen en stimuleren om door te gaan. Daarmee kunnen hogescholen en universiteiten doen waar ze goed in zijn: ontsluiten van kennis, terwijl er minder tijd hoeft te gaan zitten in herhaling van steeds dezelfde colleges voor nieuwe groepen studenten. 

Een vergelijking met de ontwikkeling in de journalistiek is hierbij interessant. Informatie is in een druk op de knop te krijgen. Maar wie kan je in de toekomst helpen om alle online informatie te duiden, in context te plaatsen en volledig te krijgen. Juist: de ambachtelijk werkende journalist. Op dezelfde manier zullen wetenschappers en docenten hun vak op een hoger niveau kunnen brengen dankzij de online mogelijkheden. Een mooie kans. Niet small en private maar voor iedereen die een leven lang wil leren..

 

Meer artikelen